Bértranszparencia Tudástár

A bértranszparencia témája nagyon szerteágazó, sokféle szempontból lehet (sőt, kell) megközelíteni. A Tudástárban olyan írásokat közlünk, amik szerintünk fontosak lehetnek a téma tárgyalásakor. Az oldalt folyamatosan bővítjük, ezért érdemes rendszeresen látogatni, vagy feliratkozni a Fair Pay Hírlevélre, hogy az új cikkekről, hírekről minél hamarabb értesülhess!

Feliratkozom a hírlevélre!
három villanykörte három különböző színű háttér előtt
November 2, 2025
Az EU direktíva alapelve, hogy a bérezés átlátható és igazságos legyen: a fizetésbeli különbségeknek csak objektív munkaköri okai lehetnek. Ennek vizsgálatakor nem elég az azonos munkakörök összehasonlítása, előtérbe kerül az „egyenlő értékű munka” elve.
Irodai környezetben nő jelentést néz
October 23, 2025
Az EU bérjelentési kötelezettsége segíthet csökkenteni a nemek közötti bérkülönbségeket. Milyen hatása van más országok tapasztalatai szerint?
Téli utcán 2-es villamos Budapesten mint háttér a magyarországi bérkülönbségek témához
May 12, 2025
Az EU bértranszparencia direktíva várható hatásai Magyarországon: hogyan változtathatja meg a bérezést és a vállalati gyakorlatot
April 16, 2025
A Profession Backstage podcastjában FairPay Nagykövetünk, Marázi Judit volt az egyik beszélgetőtársa Zabán-Bácskai Orsolyának a 2026-ban bevezetésre kerülő bértranszparencia irányelvről. A meghívott vendégek azt járták körül, mit jelent a bérek átláthatóságáról szóló uniós irányelv, hogyan készülhetnek fel erre a vállalatok, illetve olyan magyar vállalatok osztják meg tapasztalataikat és véleményüket, amelyek már foglalkoztak a bértranszparenciával. További vendégek, beszélgetőtársak: Keleti József (CEO – United Platforms) Cseresznyés Adrienn (kereskedelmi és marketing igazgató – Dorko) Tüzes Imre (üzletfejlesztési igazgató – Profession.hu) körében. A beszélgetés itt hallgatható meg: Spotify , Apple Podcast
Grafikononk mint példák a bértranszparencia jelentéstételi kötelezettségre
By looka_production_207228896 February 16, 2025
Inspiráció gyanánt összegyűjtöttünk néhány külföldi "gender pay gap report"-ot, vagyis publikus vállalati jelentést a nemi bérkülönbségekről.
Vezetők irodában örülnek a bértranszparencia üzleti előnyeinek
By looka_production_207228896 February 5, 2025
A bértranszparencia nemcsak a törvényi előírások betartása miatt fontos, hanem sok üzleti előnnyel is jár (pl. fluktuáció csökkentése miatti hatékonyság-növelés)
Nemek közötti egyenlőség - kék és rózsaszín figurák
January 7, 2025
A nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelem csak egy része annak a komplex problémának, amely a nemek közötti teljes egyenlőség elérését akadályozza.
Mérlegen két sakkfigura reprezentálja a nemek közötti különbségeket
December 8, 2024
A béregyenlőségért folytatott küzdelem több mint fél évszázadra nyúlik vissza. Az út, amely az EU 2023-as bérátláthatósági irányelvéhez vezetett, sokszínű, és különböző régiók különböző időszakokban játszottak benne kulcsszerepet. Nézzük meg, honnan indult a történet, és milyen mérföldköveken keresztül jutottunk el idáig! Az első lépések: Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) egyezménye Az “egyenlő értékű munkáért egyenlő bérezés” mint nemzetközileg elismert alapvető jog gyökerei az ILO 1951-ös, a munkahelyi nemi diszkriminációt elítélő 100. konvenciójáig nyúlnak vissza. Skandinávia: Az egyenlőség úttörői A skandináv országok közül Norvégia volt az első, amely 1959-ben ratifikálta az ILO egyezményét, Dánia 1960-ban követte a példát, míg Svédország 1962-ben. Mindhárom országban az 1970-es évektől kezdve aktívan küzdöttek a béregyenlőségért. Ennek eredményeként ezek az országok ma a világ legkisebb bérkülönbségeivel büszkélkedhetnek. Norvégiában például a nemek közötti bérszakadék mindössze 13%, míg Svédországban is az OECD-átlag alatt marad. Ez a siker részben a szociális párbeszédre és a progresszív társadalmi szemléletre vezethető vissza. Jogi útvesztők az Amerikai Egyesült Államokban Az Egyesült Államokban a béregyenlőség története hivatalosan a Kennedy elnök által 1963-ban aláírt Equal Pay Act-tel kezdődött, amely megkövetelte az azonos munkáért járó egyenlő bérezést. Ezt követően a nők egyenjogúságáról szóló alkotmánymódosítási javaslatot a Kongresszus 1972. március 22-én fogadta el, amely nemtől függetlenül garantálja a törvény szerinti jogok egyenlőségét minden személy számára (a korszak iránt érdeklődőknek ajánlott a Mrs. America című sorozat megtekintése). Évtizedeken át tartó hercehurca után ma sem egyértelmű a jogi helyzet: vezető amerikai alkotmánytudósok szerint az Egyenlő Jogok Kiegészítése 2020-ban teljesítette a ratifikációhoz szükséges követelményeket, és bekerült az alkotmányba. Hivatalosan ugyanakkor a Szövetségi Nyilvántartásban nem került közzétételre az alkotmány 28. módosításaként. A politikai, kulturális és strukturális akadályoknak köszönhetően az USA még mindig komolyan küzd a bérszakadékkal: a Pew Research tanulmánya szerint a nemek közötti bérszakadék 2020-ban 18%-os volt, ami közel azonos a 2000-es értékkel. (Ez a különbség jelentősen eltér a származás és az iskolai végzettség szerint, a dél-amerikai származású és afro-amerikai nők nagyobb szakadékot tapasztalnak, mint fehér és ázsiai-amerikai nőtársaik.) Az Egyesült Királyság és az Equal Pay Act Az 1964-es brit parlamenti választások során a Munkáspárt programja tartalmazta az „egyenlő munkáért egyenlő bér” jogának ígéretét, de megvalósítására még évekig kellett várni. Az 1968-as Ford-gyári varrónők sztrájkja kulcsszerepet játszott a kérdés parlamenti napirendre tűzésében, amit végül az 1970-es Equal Pay Act mondott ki. A törvény 1975. december 29-én lépett hatályba, és azóta több módosítás is történt az EU-s jogszabályokhoz való igazodás érdekében. Az átláthatóságot elősegítő kezdeményezések, például a vállalatok béradatairól szóló éves jelentések, kulcsfontosságú szerepet játszottak a bérszakadék 10% alá csökkentésében. Az EU és a bérátláthatósági irányelv Az 1957-es Római Szerződés az EU alapelveként rögzítette a férfiak és nők egyenlő munkáért egyenlő bérezés elvét. Ezt követően az ENSZ a nőkkel szembeni megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról szóló 1979-es egyezménye, az EU 2000-ben elfogadott Alapjogi Chartája kövezték ki az utat a 2006/54/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvig, ami kimondta, hogy az ugyanazért a munkáért vagy egyenlő értékűnek tekintett munkáért járó díjazás minden vonatkozásában és minden feltételében meg kell szüntetni a nemi alapon történő közvetlen és közvetett megkülönböztetést. Ennek ellenére az EU-ban továbbra is magas (2020-ban 13%-os) volt a nemek közötti bérkülönbség. A bérek és a bérezési rendszerek átláthatóságának, valamint az egyenlő értékű munka fogalmával kapcsolatos jogbiztonságnak a hiánya megnehezíti a diszkrimináció felismerését és bizonyítását, a megkülönböztetés elszenvedői előtt álló eljárási akadályok pedig hátráltatják az egyenlő díjazás elvének érvényesülését. Ezért is vált szükségessé az Európai Bizottság 2020–2025 közötti időszakra szóló nemi esélyegyenlőségi stratégiájának megfogalmazása. A stratégiában megfogalmazott szakpolitikai célkitűzések és intézkedések azt szolgálják, hogy Európa 2025-ig jelentős előrelépést tegyen a nemek közötti egyenlőség megvalósulása felé. A cél egy olyan európai társadalom, ahol nők és férfiak, lányok és fiúk – sokféleségük ellenére – valamennyien szabadon választhatják meg életútjukat, egyenlő esélyt kapnak a boldoguláshoz, és az európai társadalom egyenértékű résztvevői vagy akár vezetői is lehetnek. A stratégia egyik fő elemeként született meg a bértranszparencia irányelve 2023-ban, melynek célja, hogy átláthatóbbá tegye a bérstruktúrákat, és csökkentse a nemek közötti bérszakadékot. Az élenjáró országok, például Belgium, mindössze 1,1%-os bérkülönbséggel példát mutatnak, míg más tagállamokban, például Lettországban, ez az érték továbbra is jelentős, 24,9% körüli. Magyarország: középmezőnyben a nemek közötti bérszakadék Magyarországon a béregyenlőség témája az EU-s csatlakozást követően került a figyelem középpontjába. Az Eurostat adatai szerint hazánkban a nők átlagosan 17-18%-kal keresnek kevesebbet, mint a férfiak, amely a középmezőnybe helyezi Magyarországot az EU tagállamai között. Az EU bérátláthatósági irányelve esélyt adhat arra, hogy a magyar munkaadók is nagyobb hangsúlyt fektessenek a transzparenciára és az egyenlőségre. Mennyire eredményes a bérszakadék csökkentése? A bérszakadék mértéke szoros kapcsolatot mutat azzal, hogy egy ország mennyi ideje és milyen intenzitással foglalkozik a kérdéssel. Míg az olyan országok, mint Belgium és Norvégia, már évtizedek óta kiemelten kezelik a béregyenlőséget, addig más régiókban, például Dél-Koreában, ahol a bérszakadék a legnagyobb (31,2%), az intézkedések viszonylag későn indultak el. Az átláthatóság és a jogszabályok tehát alapvető fontosságúak a béregyenlőség megteremtésében. Források: ITUC (International Trade Union Confederation) Policy Brief – Trade union action to promote equal pay for work of equal value Taylor, B., A Brief History of Women’s Fight for Equal Pay , 2014 Equal Rights Amendment mozgalom oldala Európai Bizottság weboldala , https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/equal-pay/gender-pay-gap-situation-eu_en , szabályozásai Kochhar, R., The enduring grip of the gender pay gap , Pew Research Center, 2023 Photo credit: Cottonbro studio from Pexels