A bérkülönbségek és a nemek közötti egyenlőség

A nemek közötti egyenlőségért folytatott küzdelem egyik fontos eleme a bérkülönbségek felszámolása. Ez azonban csak egy része annak a komplex problémának, amely a nemek közötti teljes egyenlőség elérését akadályozza. Az alábbiakban azt vizsgáljuk, hogyan illeszkedik a bérkülönbségek csökkentésére irányuló erőfeszítés az összképbe.


A nemek közötti egyenlőség: hol állunk most?

A nemek közötti egyenlőségért folytatott mozgalmak hosszú múltra tekintenek vissza, a választójogért küzdő szüfrazsett-mozgalomtól kezdve a 20. század második felének feminista mozgalmaiig. Az oktatás, a politikai képviselet, és a munkahelyi esélyegyenlőség terén elért eredmények globális szinten komoly előrelépést hoztak. Azonban a Világgazdasági Fórum (WEF) által évente kiadott Globális Nemek Közötti Egyenlőségi Jelentés szerint a teljes nemi egyenlőség elérése még mindig messze van. A 2024-es jelentés alapján a jelenlegi ütem mellett további 134 évre, vagyis 5 generációváltásra lenne szükség a teljes nemi egyenlőség eléréséhez. A jelentés 146 országot vizsgált 2024-ben és a nemek közötti különbség indexe 68,5%-on áll, ami minimális javulást jelent 2023-hoz képest.

Az első helyezett Izland, 93,5%-kal, a top 10-ben további 6 európai ország van (Finnország, Norvégia, Svédország, Németország, Írország, Spanyolország), és Új-Zéland, Nicaragua és Namíbia. Európa a legjobban szereplő régió, összesített eredménye 75%. Magyarország 68%-kal a 101. a listán 2024-ben, két helyet visszacsúszva 2023-hoz képest. 


A 2006-ban indult Global Gender Gap Index négy kulcsfontosságú dimenzióban nézi a nemek közötti egyenlőség kérdését: 

  • gazdasági részvétel és lehetőség (ez alatt jelenik meg a bérkülönbségek kérdésköre)
  • iskolai végzettség, 
  • egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés, 
  • politikai felhatalmazás. 



Nézzük ezeket részletesebben is. 


1. Gazdasági részvétel és lehetőség: A nemek közötti egyenlőség vizsgálata a munkavállalási és jövedelemszerzési lehetőségek, valamint a bérkülönbségek szempontjából. Ide tartozik, hogy a nők és férfiak milyen arányban vesznek részt a munkaerőpiacon, milyen pozíciókat töltenek be, és milyen fizetést kapnak hasonló munkakörökben. 

A különbségek egyik oka, hogy a nők a világon mindenhol nagyobb arányban vállalnak nem fizetett házimunkát és gondozási feladatokat. A Nemek Közötti Egyenlőség Európai Intézete szerint az EU-ban a párban élők közül a nők 21%-a nem dolgozott, a partner pedig egyedülálló kereső volt a családban. Míg a férfiaknak csak 6%-a volt ilyen helyzetben.

A bérkülönbségek megszüntetése azért kulcsfontosságú, mivel a fizetések közötti egyenlőtlenségek közvetlen hatással vannak a nők gazdasági függetlenségére. Az OECD szerint a nemek közötti bérkülönbség átlagosan 13,5% globális szinten, de országonként jelentős eltérések vannak:

  • Izland: Kevesebb mint 5% (a világ egyik legjobb eredménye).
  • Egyesült Államok: Körülbelül 16%.
  • Japán: Több mint 20%.
  • Az EU-ban az OECD adatai szerint 2022-ben 14,8% volt a bérszakadék,  Magyarországon 11,2 százalék.


2. Iskolai végzettség: A nők és férfiak közötti különbségek értékelése az oktatáshoz való hozzáférés és a végzettségi szintek tekintetében. Fontos szempont, hogy mindkét nem számára elérhető-e az alap-, közép- és felsőfokú oktatás, valamint milyen arányban fejezik be a tanulmányaikat.

Az oktatás és a szakmai előmenetel területén továbbra is jelentős szakadékok vannak, különösen STEM-területeken (tudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika).

Az UNESCO adatai szerint a női kutatók aránya világszerte mindössze 33%. Az ilyen strukturális egyenlőtlenségek hozzájárulnak ahhoz, hogy a nők gyakran alacsonyabb pozíciókban vagy kevésbé jól fizetett ágazatokban dolgoznak.


3. Egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés: Ez magában foglalja az egészséges életkilátásokat, a születéskor várható élettartamot, valamint a szexuális és reproduktív egészségügyi szolgáltatások elérhetőségét. A nemek közötti különbségek az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés terén több tényezőből fakadhatnak. 

  • Biológiai és egészségügyi különbségek: A nők és férfiak eltérő egészségügyi szükségletekkel rendelkeznek. Például a nők számára fontosak a szexuális és reproduktív egészségügyi szolgáltatások (pl. terhességgondozás, szülészeti ellátás), amelyek hiánya vagy rossz minősége jelentős egészségügyi kockázatokat jelenthet.
  • Kulturális és társadalmi tényezők: Egyes társadalmakban a nők kevésbé férnek hozzá az egészségügyi szolgáltatásokhoz, például anyagi okokból, alacsonyabb társadalmi státuszuk miatt, vagy mert a döntéshozás az ellátás igénybevételéről a férfiak kezében van.
  • Sztereotípiák és diszkrimináció: Az egészségügyi szakemberek hozzáállása is befolyásolhatja a különbségeket, például amikor a női betegek panaszait kevésbé veszik komolyan, vagy ha a férfiakat kevésbé ösztönzik rendszeres egészségügyi szűrésekre.


4. A politikai részvétel és döntéshozatal fontossága

A nemek közötti egyenlőség terén a politikai képviselet kulcsszerepet játszik. Olyan kérdések tartoznak ide, mint például hogy milyen arányban töltenek be nők és férfiak vezető pozíciókat, például a parlamentben vagy kormányzati szerepekben, és hogyan vesznek részt a politikai döntéshozatalban. Az olyan országok, mint Finnország és Új-Zéland, ahol a politikai vezetők között magasabb a nők aránya, szignifikánsan nagyobb előrelépést értek el a nemi egyenlőség terén. Jacinda Ardern volt új-zélandi miniszterelnök például prioritásként kezelte a gyermekgondozás támogatását és a munka-magánélet egyensúlyának javítását, ami közvetetten segítette a bérkülönbségek csökkentését is.


A bérkülönbségek csökkentése tehát az egyik legfontosabb lépés a nemek közötti egyenlőség felé, de nem szabad önmagában kezelni. Az oktatás (például a lányok STEM-oktatásának) ösztönzése, a társadalmi normák átalakítása (például a házimunka és gondozási feladatok egyenlő megosztása), a politikai részvétel és a családbarát politikák mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egy valóban egyenlő társadalmat hozzunk létre. Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy a komplex megközelítés a leghatékonyabb, illetve van szerepe a szabályozási szigornak is. Az izlandi modell más országok számára is mintául szolgálhat, és de ahogy az izlandi mondás tartja: "Litlu skrefin skipta máli" – azaz „A kis lépések számítanak.”


Források: 


Photo credit: Magda Ehlers / Pexels

három villanykörte három különböző színű háttér előtt
November 2, 2025
Az EU direktíva alapelve, hogy a bérezés átlátható és igazságos legyen: a fizetésbeli különbségeknek csak objektív munkaköri okai lehetnek. Ennek vizsgálatakor nem elég az azonos munkakörök összehasonlítása, előtérbe kerül az „egyenlő értékű munka” elve.
Irodai környezetben nő jelentést néz
October 23, 2025
Az EU bérjelentési kötelezettsége segíthet csökkenteni a nemek közötti bérkülönbségeket. Milyen hatása van más országok tapasztalatai szerint?
Téli utcán 2-es villamos Budapesten mint háttér a magyarországi bérkülönbségek témához
May 12, 2025
Az EU bértranszparencia direktíva várható hatásai Magyarországon: hogyan változtathatja meg a bérezést és a vállalati gyakorlatot